CustomerFirst Congres » Sprekers » Stijn van Boxtel
Stijn van Boxtel
Oprichter & Spreker | Studio Gastvrij
Stijn van Boxtel ademt inspiratie in gastvrijheid. Zijn passie voor connecties, filosofie en de vraag áchter de vraag maakt dat hij altijd verder kijkt dan het voor de hand liggende. Na zijn Hotelschool-opleiding werkte hij wereldwijd: van Zuid-Afrika tot Washington en van Hong Kong tot Londen. Overal ontdekte hij wat gastvrijheid écht krachtig maakt. Voor Stijn gaat het verder dan standaard: het draait om volledige afstemming op de gast of klant – emotioneel, functioneel én sociaal. Als spreker en trainer boeit hij zijn publiek met verhalen, inzichten en direct toepasbare tips. Zijn grootste inspiratiebron? Will Guidara.
Over de sessie
Van overleven naar beleven: waarom klantgerichtheid niet meer genoeg is
Klantgerichtheid is anno 2025 niet meer genoeg. Medewerkers én klanten raken verstrikt in kaders, processen en eindeloze customer journey’s. Technologie of niet, het voelt als overleven. En juist daardoor vergeten we de kern: aandacht. Persoonlijke, oprechte aandacht voor je collega en voor je klant. Dat is waar gastvrijheid begint en tevens waarom het een overtreffende trap is van klantgerichtheid. Gastvrijheid is de competentie van de toekomst: juist in een klantgerichte organisatie.
4 vragen aan Stijn
Wat is volgens jou de grootste uitdaging in het vinden van de juiste balans tussen technologie en menselijke empathie in klantcontact?
Het steeds groter wordende bewustzijn van de klant dat zij in contact staan met een technologisch initiatief dat de organisatie vertegenwoordigt. Technologie biedt een vereenvoudiging van processen en dient de klant te bedienen, in plaats van dat het de organisatie bedient. Het gebrek aan vaardigheid in technologie waar de mens juist in floreert, namelijk aandacht en empathie, moet beschikbaar blijven. De uitdaging ligt in het creëren van een ‘blend’ waar technologie het gemak voor de klant dient, en de persoonlijke aandacht de basisbehoefte van een klant vervult.
Hoe zorg je ervoor dat klantgerichtheid niet alleen een mooi woord blijft, maar écht verweven is in de dagelijkse praktijk van je organisatie?
Dit is de rol van gastvrijheid. Gastvrijheid is een volgende stap in klantgerichtheid, maar dan OOK intern. We maken vaak de denkfout dat alleen klanten die bij ons kopen of iets afnemen onze klanten zijn. Terwijl juist de mens het bestaansrecht is van iedere organisatie: dus ook jouw collega.
Wat is een opvallend inzicht of 'eye-opener' die je zelf onlangs had op het gebied van klantbeleving?
Klantbeleving wordt in veel gevallen te complex gemaakt. Technologie ontwikkelt sneller, steeds meer en meer wordt geautomatiseerd en de schermtijden per persoon knallen door het plafond. Toch zijn mensen in dag-tot dagwerk vaak niet in staat om echt verbinding te maken door een dialoog in een organisatie met klant of collega. Het verbaast mij dat we dat niet zien.
Welke tip zou je professionals geven die willen blijven meegroeien met de snel veranderende wereld van klantcontact?
Laat je niet van de wijs brengen door de snelle ontwikkeling. Onderzoek, zet de bril op van jouw klant, pas aan en ontwikkel door waar nodig, maar vergeet nooit waar het om draait: aandacht.